Veel gestelde vragen

Hieronder vind je waarschijnlijk het antwoord op de meeste van jouw vragen. Staat jouw vraag er toch niet tussen?

Aarzel dan zeker niet om ons even te contacteren!

Hoe ziet een CrossFit training er uit?

Een workout duurt ongeveer 60 minuten. Ter voorbereiding beginnen we met een stevige opwarming en wat oefeningen om de spieren en gewrichten los te maken. De opwarming wordt gevolgd door een technisch gedeelte waar we rond een of meerdere van de 10 verschillende fitnesszones gaan werken.

Tot slot sluiten we het uur af met de Workout of the Day (WOD).

Waarom zou ik met CrossFit beginnen?

CrossFit is meer dan een sport. Je leert beter, efficiënter en effectiever te bewegen. CrossFit maakt je sterker en gezonder waardoor je levenskwaliteit er eindeloos op vooruit gaat!

Verder is CrossFit ook de ideale aanvulling op je sportspecifieke trainingen. Het geeft je een veel betere en bredere basis. Deze verbeterde fysiek komt je sportprestaties zeker ten goede!

Hoe begin ik met CrossFit?

Om te starten bij CrossFit Leuven nodigen we je graag uit voor een gratis No-Sweat Intro. Tijdens deze sessie zullen we elkaar beter leren kennen door je doelen en sportieve achtergrond te overlopen. Aan de hand van deze informatie kunnen we kijken welk programma het beste bij jou past.

Contacteer ons om jou eerste sessie vast te leggen!

Ik ben niet in vorm, is CrossFit wel iets voor mij?

Jazeker! CrossFit is ontworpen om je fit te maken. We begrijpen dat je geïntimideerd kan zijn door de trainingen of youtube filmpjes, maar merk wel op dat deze mensen al langer met CrossFit bezig zijn en hierdoor al een sterke basis en techniek hebben ontwikkeld. Beginners laten we echter stap voor stap kennis maken met CrossFit. De WODs worden aangepast aan jouw kunnen tot je denkt (of wij denken) dat je klaar bent om de voorgeschreven WOD te doen.

Er is dus geen vereiste om met CrossFit te beginnen, behalve de wil om je fysiek en je gezondheid te verbeteren.

Is een CrossFit training niet steeds hetzelfde?

Absoluut niet. Precies het tegenovergestelde is waar. Elke training is steeds anders waardoor het lichaam de kans niet krijgt te wennen aan de prikkels die het ondergaat. Dit zorgt voor de snelle resultaten die het regelmatig CrossFit beoefenen oplevert. Bovendien blijft het hierdoor elke keer weer boeiend en uitdagend.

Helpt CrossFit mij afvallen?

CrossFit zal je niet alleen helpen kilo’s te verliezen, maar het zal je ook helpen een beter figuur te krijgen. Dit komt omdat we je lichaamssamenstelling willen veranderen in plaats van je snel een paar liter vocht te laten verliezen, die er na een paar weken of maanden toch terug bijkomen!

Door het trainen met gewichten gaat je spiermassa zich activeren, dit zorgt voor een mooi strak figuur en extra vetverbranding (zelfs zonder dat u er iets voor moet doen!). Laat je niet ontmoedigen als je de kilo’s niet direct ziet dalen, afslanken is een proces dat een zekere tijd nodig heeft. We zijn namelijk je hele lichaam aan het veranderen.

Indien je graag extra snel resultaten wilt zien, kunnen we ook altijd een persoonlijk voedingsschema opstellen.

Word ik als vrouw niet te gespierd door aan CrossFit te doen?

Neen, vrouwen hebben daar de hormonen niet voor. Spieropbouw hangt heel nauw samen met het mannelijke hormoon testosteron. Als dit niet of in heel kleine mate aanwezig is, zal het bijna onmogelijk zijn om echte spierhypertrofie (groter worden van de spieren) te verkrijgen. Krachttraining zal net zorgen dat alles mooi op zijn plaats blijft zitten en u slanker oogt.

Geven jullie ook personal training?

Ja, er is mogelijkheid om personal training te nemen. Een standaard personal training duurt 60 minuten en bestaat uit een opwarming, techniektraining, workout en cooldown. Dit is ook de ideale manier om dieper in te gaan op uw specifieke noden.

Meer informatie vind je terug op onze aanbod pagina.

Maak nu een afspraak voor uw personal training, mail naar info@crossfitleuven.be of bel 0494/22.14.84.

Hoe vaak per week kan ik het best komen trainen?

Dit is volledig afhankelijk van je doelstelling. Tijdens de fundamentals course train je slechts 2x per week in de gym. Zo kunnen we er voor zorgen dat het lichaam volledig hersteld is voor we aan de volgende training beginnen. Hierna kunnen we de frequentie gaan opbouwen naargelang jouw doelstelling.

Waarom is er geen rustpauze tijdens een workout?

Een CrossFit ‘workout of the day’ (WOD) is meestal kort en intensief. Hierdoor zijn er in het lichaam bepaalde hormonale reacties die zorgen voor het verbranden van vet en het aanmaken van spierweefsel. Ook gaat het rust-energieverbruik van het lichaam omhoog (=verhoogd metabolisme).

Overigens is de WOD maar een onderdeel van een volledige CrossFit les. Een uur CrossFit training bestaat ook nog uit een warm-up, een technisch en/of kracht gedeelte en een superset. Pas helemaal op het einde komt de uiteindelijke WOD aan bod.

Kan ik CrossFit combineren met een andere sport?

CrossFit is de ideale aanvulling op je sportspecifieke trainingen. Het geeft je een veel sterkere en bredere basis. Deze verbeterde fysiek komt je sportprestaties zeker ten goede! Indien je thuis ook graag actief bezig bent, kunnen we de lessen makkelijker combineren met een persoonlijk fitness schema.

Ben ik te oud om aan CrossFit te doen?

Zeker niet, al onze oefeningen kunnen zonder problemen op jouw persoonlijk niveau aangepast worden. Er is geen specifieke vereiste om met CrossFit te beginnen, behalve de wil om je fysiek en je gezondheid te verbeteren.

Bovendien is het net op hogere leeftijd van belang om een activiteit te doen die gevolgen van het ouder wordenzoals het verliezen van spiermassa en vermindering van de botdichtheidtegengaat. CrossFit is hiervoor erg geschikt. Je bent dus nooit te oud om te beginnen.

Kan ik CrossFit doen tijdens mijn zwangerschap?

Zeker en vast! Je kunt alle workouts zonder problemen blijven volgen, de aanwezige coach zal de training aanpassen aan jouw toestand. Indien je graag meer informatie wilt, is deze pagina zeker de moeite om eens door te nemen: Klik hier.

Kan CrossFit helpen bij rugklachten?

CrossFit heeft enorm veel aandacht voor de corestabiliteit en houding van het lichaam. Deze oefeningen zullen je rugspieren versterken en de klachten doen verminderen. Afhankelijk van welke klachten er zijn, kunnen we ook altijd een persoonlijk trainingsschema opstellen om zo nog sneller uw doelen te bereiken.

Is CrossFit niet te duur?

De prijzen van CrossFit liggen inderdaad boven de prijs van een gemiddelde fitness. Weliswaar kan je CrossFit beter vergelijken met personal training en daar liggen de prijzen dan weer ver onder. Bij een standaard gym betaal je om te trainen, bij CrossFit betaal je om getraind te worden.

Is squatten wel goed voor de knieën?

Het is niet alleen zo dat squatten niet slecht is voor je knieën. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat squatten helpt een betere kniestabiliteit te verkrijgen en daarbij knieklachten en blessures helpt voorkomen. Natuurlijk geldt dit enkel als je een goede techniek gebruikt. Daarom voorzien wij elke les van een topcoach die je nauwlettend in de gaten houdt en kan bijsturen indien nodig.

Waar zijn jullie precies gevestigd?

Wij zijn gelegen op de Persilstraat 51 in 3020 Herent, nabij het station van Herent. Klik hier voor meer info.